Etusivu > MUUT POLIISI ASIAT > Hätäkeskuksesta neuvottiin ajamaan ylinopeutta, rekan piinaama autoilija järkyttyi

Hätäkeskuksesta neuvottiin ajamaan ylinopeutta, rekan piinaama autoilija järkyttyi

26.8.2012

 

 

Aamulehden lukija kertoo lauantain autosivulla ajavansa nykyisin ylinopeutta ja ohittelevansa rekkoja, koska sai aikanaan hätäkeskukseen soitettuaan ohjeen ajaa 80 km/h alueella ”periaatteessa kyllä” 90 km/h vauhtia, ettei ole tien tukkona.

Naiskuljettaja sai ohjeen sen jälkeen, kun hän soitti hätänumeroon 112 takapuskurissa kiinni ajaneessa ja tööttäilleestä rekasta.

Näin autoilijan puhuttava tarina kuuluu:

”Ajoin Kokemäen Pitkäjärveltä Poriin 3-vuotiaan poikani kanssa. Ajoin rajoitusten mukaisesti, eli laskin nopeuden 60:n alueella kuuteenkymppiin. Nopeuden vaihteluita on paljon tällä tieosuudella.

Nakkilan kohdalla ajoin 60 kilometrin tuntivauhtia. Kuljetusfirman rekka tuli takapuskuriini kiinni, tööttäili ja näytteli pitkiä valoja. Hän varmasti näki, että takapenkillä istui pieni lapsi. Tämä oli todella törkeää käytöstä.

Tätä jatkui pitkän matkaa, ja takapenkillä ollut pieni poikani oli kovin pelästynyt tapahtuneesta. Päätin ajon aikana soittaa 112:een. Poliisi vastasi, kerroin tilanteen ja annoin rekan rekisterinumeron.

Poliisi sanoi, että kuljettajalla oli varmaan kiire ja hän harmistui ajostani, koska he saavat ajaa 80 kilometrin alueella 90 kilometrin tuntivauhtia. Olin tien tukkeena. En ollut uskoa korviani.

Kysyinkin poliisilta, tarkoittaako hän, että minun pitäisi ajaa 80:n alueella 90 kilometrin nopeudella, jotta äskeistä tapahtumaa ei olisi syntynyt. Poliisi vastasi, että ”periaatteessa kyllä”.

Sanoin hänelle, että hänen on parasta kirjata ohjeistuksensa kirjoihin ja kansiin, sillä tulen noudattamaan tätä periaatteessa kyllä -ohjetta. En ole sen jälkeen ollut yhdenkään rekan tukkeena. Ohittelen tätä nykyä pikku Mersullani isoja rekkoja, etten vaan ole heidän tiellään.

Sanoin myös, että kerron saaneeni ohjeet hätäkeskuksen poliisilta, jos poliisi pysäyttää minut ylinopeudesta.Poliisi lupasi ottaa yhteyttä kuljetusliikkeen omistajaan ja ilmoittaa asiattomasta käytöksestä liikenteessä.

Soitin itsekin kyseisen ulvilalaisen kuljetusliikkeen omistajalle. Joko poliisi oli ottanut yhteyttä tai rekan renki oli kertonut tilanteen, sillä omistaja meinasi tulla puhelimen läpi kimppuuni.

Olin kuulemma ’v***n idiootti ämmä, jota ei saisi päästää liikenteeseen, kun kerran en osaa ajaa niin, että hänen omistamansa rekat saavat ajaa rauhassa, ja että kaiken maailman s******n ämmät, jotka ovat saaneet ajokorttinsa muropaketista päästetään rattiin’.

Laitoin puhelimen kiinni, kun en saanut puheenvuoroa eikä hänen käytöksensä ollut asiallista. Luulin tosiaan soittaessani, että hän pahoittelee renkinsä käytöstä liikenteessä eikä ala haukkua naisten ajotaitoa.”

http://www.aamulehti.fi/Autot/1194764174348/artikkeli/saako+ajaa+ylinopeutta+jos+rekka+yllyttaa+.html

Saako ajaa ylinopeutta, jos rekka yllyttää?

Lauantain Aamulehdessä lukija kirjoitti saaneensa viranomaiselta ohjeen ajaa ylinopeutta, koska takana oleva rekka on painostanut henkilöauton ajajaa ylinopeuteen. Lukija on saanut ohjeen soitettuaan hätänumero 112:een. Jos sakot tulevat, lukija aikoo vedota ohjeeseen.

Katsooko poliisi autoilijan ylinopeusrikkeen sormien läpi, jos takana oleva rekka on painostanut ylinopeuteen, Liikkuvan poliisin Porin yksikön ylikomisario Simo Pukkila?

– Ensisijaisesti poliisi puuttuu tällaisessa tapauksessa rekan tekemisiin. Rekan toiminta ei ole peruste edessä ajavan ylinopeudelle. Ohjeistamme ajamaan rajoitusten mukaan.

– Silloin tällöin tulee tietoon, että kuorma-autokuljettaja ylittää 80 kilometrin tuntinopeuden. Kuorma-autokuljettajat ajavat usein ajoneuvossa olevaa nopeusrajoittimen säätöjä vasten, eli ajoneuvolla ajetaan niin lujaa kuin rajoitin sallii.

Mitä kuljettajan kannattaa tehdä, jos taustapeilistä huomaa takana olevan rekan yllyttävän nopeusrajoitusta suurempaan vauhtiin?

– Kuljettajan kannattaa soittaa hätäkeskukseen ja kertoa tilanteesta. Ehkä lukijan kohdalla hätäkeskuksen työntekijä on nähnyt, ettei lähellä ole poliisipartiota, jonka voisi lähettää paikalle.

– Kuljettajan kannattaa aina päästää rekka ohi, jos se on muun liikenteen seassa mahdollista. Molempien ajoneuvojen kuljettajien pinna kiristyy turhaan, jos ajetaan pitkiä matkoja puskurissa kiinni. Rekka kannattaa päästää ohi, jottei itse riko lakia, vaikka toinen rikkoisikin.

Miten yleistä rekkojen ylinopeus ja tällainen painostaminen on liikenteessä?

– Painostamisesta kuulee aina silloin tällöin, ja tulee sitä toisinaan vastaan myös työssä.

– Harva rekka ajaa kovissa nopeuksissa ylinopeutta. Alemmissa nopeuksissa, esimerkiksi nopeusrajoitusalueella 40 ylinopeutta ajetaan valitettavasti useammin.

 

Advertisements
  1. Jari
    9.11.2013 22:32

    Sympatiat tuolle naiskuskille. Se että naiskuski on oikeassa( lain kirjainta lukiessa) säädetty 80 km/h tarkoittaa 80km/h….mutta ei sitä kukaan nykyään noudata. Rekat eivät enää nykyään aja n.10km/h ylinopeutta vaan lähemmäs 20km/h eli sama ylinopeus kuin keskimäärin muullakin liikenteellä. Tämä ainakin on moottoritiellä täyttä totta.
    Poliisi ei voi puuttua asiaan, valtio voi menettää miljoonien tulot. Rekkojen nopeuden kyttääminen siirtäisi rekkaliikennettä Viron /muun kautta ajettavaksi , kyse terminaalien tulli, huolinta yms. Maksujen menetyksestä.
    Kysymys on rahapoliittinen.
    Muutaman ihmishengen menetys on valtiolle edullisempi.
    Rekan lähes 100km/h nopeus aiheuttaa monta ongelmaa, henkilöauton ohitusmatka pitenee huomattavasti, rekan rinnalla ajo ei ol sateella, lumipyryssä yms. Koskaan turvallista muutenkaan.
    Jarrutusmatka/pysäytysmatka?
    Ylinopeuden aiheuttamat virhearvioinnit?
    Teiden pinnan kuluminen nopeuden kasvaessa?
    Teiden pinnan kuluma painon kasvaessa, tai jarrutusmatkan piteneminen?melusaasteen lisääntyminen…
    Työllistävä vaikutushan sillä oöisi, jos rekat ajaisivat niille säädettyä nopeutta?
    Nopeus olisi alunperin pitänyt säätää 70/km/h jolloin rekat ajaisivat ?nykyään 80 -90…..eikä kuten nyt lähes SATA ainakin moottoriteillä!
    Todettua: ajamalla motarilla pakulla 90km/h rekat ohittavat lähes aina.
    Laki ei enää koske rekkoja , ei varsinkaan ulkomaisia.ammattikuskit ovat malliesimerkkinä muille.
    Rekat vaarantavat jatkuvasti liikennettä, niin sitten muukin liikenne, kun isot edellä.?

  1. No trackbacks yet.
Kommentointi on suljettu.
%d bloggers like this: